Porsgrunn Mek. i 1905.

Porsgrunn Mek. er den eldste industribedriften i Porsgrunn med aner tilbake til 1856. Dette året stiftet seilmaker Rasmus Jørgensen Brønlund fra Songkilen ved Arendal firmaet Brønlund & Co. I starten omfattet Brønlunds satsingsområder både jernstøperi, seilmakerverksted, metallverksted og blokkmakerverksted. I ettertid har 1857 blitt regnet som bedriftens etableringsår. I 1862 fikk selskapet navnet: Porsgrunds mekaniske Værksted. Grønlund styrte bedriften frem til 1883. I denne perioden var det både oppturer og nedturer for Brønlund. Verkstedet hadde et bredt produktspekter - fra kakkelovner og vinduer til kompass og annet båtutstyr. I 1873 ble også den første båten bygd ved verkstedet, "Alpha", sjøsatt. På 1880-tallet var det utfordrende tider og selskapet ble slått konkurs i 1886. Lokale forretningsmenn sørget for å holde liv i bedriften fra til mai 1899, da den ble solgt til ingeniør Christian Jeremiassen.

Christian J. Reim

Ingeniør Christian Jeremiassen, som la til etternavnet Reim, betydde en ny tid for bedriften. På mange måter ble perioden frem til andre verdenskrig storhetstiden ved Porsgrunn Mek., preget av høy aktivitet og bygging av nesten 100 skip. Gründeren Reim viste tidlig at ikke var redd for å satse, også i dårlige tider. Allerede i 1903 begynte arbeidet med å legge om beddingen for å kunne bygge større skip. Beddingen ble utvidet fra rundt 95 fots lengde til 180 fot. I 1907 gav han grønt lys for bygging av en egen flytedokk. Denne investeringen sørget for et Porsgrunn Mek. kunne dokksette de aller fleste nordsjøbåter og seilskip. Flytedokka fikk en lengde på 241 fot og en innvendig bredde på nesten 50 fot - kombinert med en løfteevne på 1600 tonn.

Porsgrunnsbåten

Utviklingen av den kjente Porsgrunnsbåten i 1929 var et bevis på Reims nyskapende tanker rundt skipskonstruksjon. Denne modellen var en ny type standardskip med slank skroglinje, driftsøkonomisk maskin og et effektivt lasterom med fire store luker som gikk i ett fordi maskinen ble plassert i akter. I alt ble det bygd 20 slike Porsgrunnsbåter fra "Ørnefjell" i 1929 til "Diala" i 1952.

Styremaskin

Reims interesse for teknologi førte også til utviklingen av egen patent for en styremaskin. I 1933 ble leverte verkstedet sin første egenproduserte styremaskin i skipet "Rutenfjell". Styremaskinen ble en suksess og verkstedet fikk et ekstra bein i stå på. Spesielt utover 1950-tallet opplevde man høy etterspørsel takket være styremaskinens effektive og robuste konstruksjon. Styremaskinen ble også tilpasset borerigger, etter at oljealderen startet. Produksjonen av styremaskiner fortsatte i Porsgrunn frem til 2000-tallet, før den ble flyttet ut av landet.

Dokka

1950-tallet var preget av krevende tider for verkstedindustrien, men i Porsgrunn viste man også vilje til å satse. Christian forsto at hans bedrift måtte bygge større skip for å kunne hevde seg i konkurransen. Arbeidet med å grave ut en tørrdokk parallelt med den gamle beddingen fikk grønt lys. Den første skipet som ble skapt i den nye dokka var "Dione" i 1956. Siden fulgte ytterligere seks skip - alle med navn som begynte på D. Christians sønn, Johan, etterfulgte sin far som direktør i januar 1956 - da var Christian 83 år. I 1971 ble det siste skipet som ble bygd i dokka under ledelse av Johan, "Diagara", sjøsatt. Det var det største som noen gang ble levert av Porsgrunn Mek.: Nær 460 fot, 140 meter, og 17 meter bred - og en dødvekt på 12.728 tonn. Skipet fylte nesten hele dokka, som var 150 meter lang og 22 meter bred.

Oljealderen

1971 ble slutten for en æra ved Porsgrunn Mek.. Det var igjen krevende økonomiske tider. Mange skip måtte i opplag og verkstedarbeidere ble sagt opp. Ved Porsgrunn Mek. ble arbeidsstokken redusert fra 180 til 82. Familien Reim ble tvunget til å selge verkstedet. Ny eier ble Trosvik Verksted i Brevik. Så kom oljealderen til Norge og en ny tid for verkstedindustrien. Våren 1972 startet arbeidet med å bygge de første pongtongene ved Porsgrunn Mek.. De største var 97 meter lange og hadde en diameter på åtte meter. I løpet av 1970-tallet leverte Trosvik Verksted fem boreplattformer. Selskapet fløt lenge på oljeindustrien, men det endte allikevel med konkurs. I kjølvannet av dette overtok en lokal eierkonstellasjon kontrollen over verkstedet i Porsgrunn i 1985. Fokus ble skipsreparasjoner og maskinering. I 2001 hang det igjen mørke skyer over verkstedet og en ny konkurs kom seilende. Nok en gang ble det iverksatt en redningsaksjon, som førte til ny drift. De siste båtene som ble bygd ved verkstedet ble levert i 2002. Selv om det ble mindre aktivitet på området, så ble det aldri helt stille. Den dag i dag er det mange bedrifter som leier lokaler her. Siden deler av de verneverdige bygningene er regulert til næring, vil det også i fremtiden være arbeidsplasser ved Porsgrunn Mek..  

Fra skip til nye hjem

Ambisjoner om å forvandle det tradisjonsrike verkstedområdet til boliger er ingen ny tanke. Allerede på slutten av 1980-tallet tegnet arkitekter ved BørveBorchsenius nye hjem rundt dokka. I 2014 startet arbeidet med å regulere området fra næring til boliger. 11 år senere er de to første leilighetsbyggene med 42 nye hjem klare for lansering med Heimgard Bolig og GBBL ved roret.

Christian Jeremiassen Reim 1873-1958.

Flyfotoarkiv fra Fjellanger Widerøe AS, fra Porsgrunn Kommune. Porsgrunn Mekaniske Verksted. Fotografert av Rolf Ingelsrud, 1953.